Apple’s iPod is desondanks onwaarschijnlijk: hier is een blik op de afgelopen twee decennia

Apple’s iPod is desondanks onwaarschijnlijk: hier is een blik op de afgelopen twee decennia

Apple’s iPod is desondanks onwaarschijnlijk: hier is een blik op de afgelopen twee decennia

Commentaar: de gadget heeft het streamen van nummers, rivaliserende gamers en de iPhone overleefd. Maar het moet merkbaar evolueren.

 

Lange tijd waren de iPod en Apple synoniemen – entiteiten die voortdurend aan het veranderen en vormgeven waren, in plaats van te reageren op de grillen van gebruikers. Maar zelfs terwijl het fortuin van Apple nog steeds in stijgende lijn is, is het milde van de iPod gedimd en heeft de iPhone het leeuwendeel van de belangstelling geïnstrueerd. Maar de tool die Apple’s hedendaagse fortuin een sprong maakte, is na 20 jaar nog steeds te koop.

Nee, ernstig.

Na de release in 2001 werd de iPod, samen met de iTunes-songstore, een van de meest iconische apparaten aller tijden, waardoor een heleboel imitators ontstonden en de markt van MP3-gamers die hij domineerde, legitimeerde. De iPod is door de jaren heen geëvolueerd en aanzienlijk veranderd: het is nu een iPhone zonder de mobiele radio. Maar je kunt nog steeds een iPod Touch kopen op de internetsite van Apple (je wilt ernaar zoeken onderaan de homepage), een bewijs van zijn geweldige levensduur in een industrie waarin het ultieme apparaat van 12 maanden snel wordt vergeten.

Is de iPod desondanks relevant in de jaren 2020? Laten we teruggaan naar de records van de iPod en bestuderen wat heeft bijgedragen aan zijn blijvende energie, en waar, indien waar dan ook, het naartoe zou kunnen gaan.

Het nostalgische systeem

Nostalgie is een emotie die steeds weer naar boven komt terwijl mensen over de iPod praten, maar zoals elke neurowetenschapper je zal vertellen, komt dit doordat zang en geheugen intrinsiek met elkaar verbonden zijn. Tony Fadell, de vorige Apple-regering die de iPod ontwierp en bouwde, veranderde in een reflectieve stemming toen de twintigste verjaardag van de muziekdeelnemer naderde.

“Veel mensen herinneren zich desondanks die iPod-dagen”, vertelde Fadell aan CNET in een interview. “Het wordt gewoon een superkracht.”

Fadell groeide op met aandacht voor de Sony Walkman en werd, zoals het lot zou hebben, twintig jaar later gerekruteerd met de hulp van Steve Jobs om zijn digitale alternatief te maken. De iPod is al snel alomtegenwoordig geworden, dus het is gemakkelijk om te negeren dat Apple er niet in is geslaagd om de digitale muziekspeler uit te vinden. De eerste MP3-gamers — samen met de Rio PMP300 — gingen de iPod drie jaar voor, maar keerden terug en toen werd MP3 een in de meeste gevallen onwettige en vooral betwistbare lay-out.

Fadell en zijn collega’s werkten aan de creatie van de iPod, die werd onthuld op 23 oktober 2001, amper een maand na de gebeurtenissen van 9/11. Dit wordt een draagbare track-deelnemer met een moeilijk vermogen van 5 GB, en een gemakkelijkere manier om nummers te laden en te kopen, en de gedenkwaardige slogan van “1.000 nummers in je zak”. Apple veranderde in de mogelijkheid om een ​​draagbare muziektool aan te bieden – een fysiek item zoals de Walkman en de draaitafel ervoor – die werd gecombineerd met zijn digitale iTunes-platform. Het kan ook de zorgvuldig gepirateerde, samengestelde MP3-collecties van mensen afspelen.

Tegenwoordig vergelijkt Fadell zijn iPod met een tijdcapsule die hij graag af en toe bezoekt.

Het is goed om de koning te zijn

De iPod hielp Apple te transformeren van een worstelende computerfabrikant tot ‘s werelds grootste bedrijf. Fadell vertelde me dat het team aan het vliegen was toen het de iPod in elkaar zette. Maar het produceren van het eerste model was slechts het halve werk.

Net als bij Apple zelf, is het geheim van de lange levensduur van de iPod opnieuw uitgevonden. De iPod heeft tijdens zijn leven meerdere ontwerpwijzigingen ondergaan – van een “domme” muziekapparaat met een harde schijf tot een schermloze fob, helemaal tot wat nu in wezen een verkleinde iPhone is. Hoewel de focus voornamelijk op muziek lag, heeft het apparaat in de loop van de tijd een reeks functies gekregen.

Fadell zei dat de ontwerpers elk jaar een beetje mogelijkheden bleven toevoegen, zodat ze “de gebruikers niet overstelpten”.

“Je begint met muziek, voegt wat foto’s en podcasts en video’s en games toe,” zei hij. “Dus blijf laagjes aanbrengen en geef ze iets nieuws.”

Deze vertakking leidde in de loop der jaren tot tientallen modellen, van de Nano tot de Mini en uiteindelijk tot de Touch. Voor een modern oog is de meest ondoorgrondelijke hiervan de iPod Shuffle – een speler zonder scherm en slechts een simpele set bedieningselementen – maar de filosofie van “het runnen van je eigen radiostation” heeft ook geleid tot streamingdiensten zoals Pandora en Spotify. Zelfs met al deze variaties, is degene die het grootst opdoemt de iPod Classic, met zijn iconische scrollwiel en stevige, grijpbare vorm.

Ondanks zijn evolutie, is het principe van Apple om luisteraars in zijn gesloten ecosysteem te houden de sleutel tot de populariteit van niet alleen de iPod, maar ook van moderne apparaten zoals de iPhone en iPad. Als onderdeel van dit proces leidt Apple aankopen van derden via zijn eigen lucratieve App Store. Fadell zei dat dit in het begin werd gedaan om de compatibiliteit te verbeteren.

“Het kwam allemaal van iTunes en iPod, waardoor ze ongelooflijk naadloos werkten.”

De iPod leidde ook tot een aantal uitvindingen, waaronder de Bluetooth-speaker. De Bose SoundDock 10 was een van de eerste apparaten met zowel Bluetooth als een iPod-dock. Toen Apple vervolgens overstapte van de 30-pins stekker naar de Lightning-connector – waardoor de iPod-dock effectief werd gedood – bleek Bluetooth de winnende functie te zijn.

We zouden ook geen podcasts hebben zonder de iPod. Het zit in de naam. Het is een understatement om te zeggen dat podcasts momenteel razend populair zijn. Als zevenjarige Steve Martin een tv-show over hen maakt, weet je dat ze een volledig ingeburgerd onderdeel van de tijdgeest zijn.

Tien jaar lang spraken de iPod en zijn vele facetten tot de verbeelding van het publiek – de vaak geparodieerde, gesilhouetteerde iPod-advertenties waren schijnbaar overal – maar de populariteit van het apparaat werd constant getest, met de grootste bedreiging vanuit Apple.

Pretenders op de troon

De trackspeler heeft in zijn tijd een aantal bedreigingen doorstaan, waarvan het maximum is beschreven als “iPod-moordenaars”, van Microsoft’s Zune tot Sony’s opnieuw uitgevonden Walkman tot excessieve mode van Pono.

Geen van deze kwam van de grond op de manier waarop hun uitvinders hoopten, waarbij de iPod tijdens zijn hoogtijdagen vaak ongeveer 80% van de markt veroverde. Nee, het waren niet verschillende MP3-spelers die de iPod bedreigden, maar een specifiek soort gereedschap.

“De daadwerkelijke concurrentie kwam hier terwijl mobiele telefoons feiten begonnen te krijgen – mobiele telefoons begonnen 2.5G te worden, begonnen op Sidekicks te lijken en begonnen op MP3 te worden geplaatst,” verklaarde Fadell.

Apple flirtte met deze zogenaamde “karakteristieke telefoons” door de oprichting van de beruchte Motorola Rokr in 2005 te steunen – maar dat product was geen geweldige telefoon en het werd een veel slechtere MP3-deelnemer. Het veranderde echter in de voorloper van iets dat veel invloedrijker zou kunnen worden dan de iPod.

In 2007 bracht Apple zijn eerste iPhone op AT&T uit als een unicum, en het veranderde in de logische evolutie van de ideeën van het bedrijf. Het was veel groter dan een iPod met een antenne erin. Dit apparaat veranderde in eenvoudig toe te passen en het kon een deuntje spelen, surfen op het net en mobiel bellen. Pas bij de iPhone 3G, die profiteerde van lagere prijzen, een snellere mobiele verbinding en de nieuw geïntroduceerde App Store, begonnen mensen massaal te winkelen voor het apparaat.

Zakken en portemonnees zijn het meest effectief zo ​​diep, en dus bereikten de fans van Apple de factor waarin ze moesten kiezen tussen de twee apparaten. “Mensen zullen maar één tool vasthouden. Welke wordt hun hulpmiddel – communiqué of media?” zei Fadell.

Ondanks nieuwe en handigere stijlen en formaten, inclusief sportieve clips, waren de dagen van de iPod nu geteld en was de zakelijke onderneming zelf verantwoordelijk. Zelfs Apple stelde dat vast.

“We verwachten dat onze conventionele MP3-spelers in de loop der jaren zullen afnemen omdat we onszelf kannibaliseren met de iPod Touch en de iPhone”, verklaarde Peter Oppenheimer, Chief Monetary Officer van Apple in juli 2009, zoals gesuggereerd door MacWorld.

De geleidelijke achteruitgang

Toen ik sprak met Roger Cheng, hoofd informatie van CNET, die dit stuk ongeveer opschreef, antwoordde hij met: “Is de iPod desalniettemin in leven? Oh verdomme, het is ver.”

Na 2010 vertraagde het aantal iPod-releases omdat extra mensen hun geld uitgaven aan iPhones en rivaliserende Android-telefoons als vervanging. De verschillende modes begonnen te verdwijnen uit de line-up van de organisatie. We hebben in 2014 afscheid genomen van de iPod Classic en, meer recentelijk, van de iPod Nano en iPod Shuffle.

Streaming tune-services waren de laatste dolk vanwege het feit dat ze begin 2010 werden geïntroduceerd. Gebruikers hoeven telefoons niet vooraf te laden met nummers wanneer ze overal met een mobiele verbinding op nummers kunnen letten. Met een iPod Touch moesten jullie er allebei aan denken om nummers te downloaden om offline te luisteren of, veel waarschijnlijker, live verbonden met een wifi-netwerk om je Spotify-afspeellijsten te verplaatsen.

De maximale huidige versie van de iPod kwam uit in 2019 en het veranderde in een gevaar voor de werkgever om een ​​andere heruitvinding te proberen. De release van de iPod Touch viel samen met de release van de Apple Arcade, de eerste provider van gamingabonnementen, en de iPod werd nu aangeboden als een aanvullend gamingapparaat.

Het probleem werd dat de iPhone constant een extra beroemd spelapparaat werd dan de Touch, en tegen prijzen tussen $ 199 en $ 399, werden gamers eerder aangetrokken door de heldere, nieuwe Nintendo Switch. Van richting kan de Switch geen foto’s maken of op internet surfen, maar in zijn evaluatie van de iPod Touch van 2019 staat Patrick Holland van CNET bekend als “het schattigste stukje nostalgie dat je niet wilt”.

In een spannende voetnoot bij het 20-jarig bestaan ​​van de iPod, heeft het hulpmiddel de MacOS-toepassing die het heeft uitgebracht, Apple iTunes, overleefd, aangezien het werd vervangen door Muziek zodra Catalina debuteerde. (iTunes bestaat niettemin op Windows.)

Apple reageerde niet op mijn verzoeken om commentaar op dit verhaal, en toen ik contact opnam met marktonderzoeksbureau NPD voor inkomensstatistieken, zei de organisatie dat de verkoop “vrij minimaal was in de afgelopen vijf jaar of zo”. De fundamentele vraag blijft: is het een telling van de tijd, en niet of, de iPod Touch de volgende zal zijn?

Wat is de toekomst voor de iPod?

Ondanks de krachtige gevoelens die nostalgie oproept, is het niet zo dat de iPod kan genieten van elke andere renaissance op de manier die verschillende producten hebben. Apparaten voor eenmalig gebruik zoals de Switch en de iPod Classic worden nu zeldzamer, en veel elektronische apparaten kunnen een aantal factoren redelijk goed doen. Het probleem voor Apple is dat er talloze apparaten zijn die kunnen doen wat de Touch kan doen, en ze kunnen ook als mobiele telefoon werken.

Tien jaar lang waren Apple en de iPod onverbiddelijk met elkaar verbonden geweest – het ene fortuin was aan het andere verbonden. Die dagen zijn nu voorbij dankzij de iPhone, een heropleving van Macs en een hele reeks add-ons. Tegenwoordig is de erfenis van de iPod groter dan zijn inkomsten.

Toch blijft de iPod Touch over de website hangen, zelfs als het een hele klus is om hem te vinden. Het is twijfelachtig waarom Apple het rond houdt – herken? Nostalgie? – maar wat nog positiever is, is de erfenis die de iPod heeft gecreëerd en die nieuwe producten, waaronder de AirPods 3, informeert.

Het is al twee jaar geleden dat het resterende model van de iPod, met de bedoeling om eventueel het resterende model te worden. Als deze versie stilletjes verdwijnt met een ander online herontwerp van een website, zoals de iPods ervoor, zullen we het rooten via de onderste lade doorgeven voor een 30-pins adapter om ons aan de goede tijden te herinneren. Die van ons en die van Apple.

Verwant Bericht

Bedrijfsoptimalisatie door technologische ontwikkelingen

Bedrijfsoptimalisatie door technologische ontwikkelingen

In onze moderne wereld is technologie onmisbaar voor bedrijven. Het beïnvloedt bijna elk aspect van de bedrijfsvoering. Van het beheren van…
Waarom jouw bedrijf niet meer zonder goede vindbaarheid kan bestaan

Waarom jouw bedrijf niet meer zonder goede vindbaarheid kan…

In de digitale wereld van vandaag is online vindbaarheid cruciaal voor elk bedrijf. Je klanten zijn online en dat is waar…
Praktische wasmanden kopen? Zo pak je het goed aan

Praktische wasmanden kopen? Zo pak je het goed aan

Heb je genoeg van die rondslingerende was? Wil je wasmanden die praktisch, esthetisch en betaalbaar zijn? Dan kan een wasmand een…

Leave a Reply