Een deel daarvan is pure afleiding: het is onmogelijk om in de grote cabriolet van Lexus te stappen en niet een paar minuten te besteden aan het bewonderen van de luxueuze omgeving. Pas als ik op alle oppervlakken begin te porren en te porren, vind ik wat ik zoek. Verborgen onder wat volgens mij een polssteun voor het Lexus-trackpad is, zijn twee schakelaars: een om het deksel omhoog en omlaag te brengen, en een om hetzelfde te doen voor de B-stijl en de zijruiten.
Het is een zeldzame subtiliteit van de LC. Deze felrode droptop trekt niet alleen de aandacht: hij vraagt erom, terwijl hij de nek naar zich toe uitrekt met de zwaartekracht van een prachtige neutronenster. En net als dat hemellichaam voelt de aantrekkingskracht van de LC gebouwd om lang mee te gaan. Een weelderige grand tourer met een verbluffend uiterlijk en een van de laatste grote natuurlijk aangezogen V8’s, de LC is een toekomstige klassieker voor degenen die het geluk hebben om zijn vraagprijs van zes cijfers te slingeren.
SNELLE FEITEN
Motor | 5.0L V8 |
Vermogen | 471 pk, 398 lb-ft |
Transmissie | 10AT, RWD |
Amerikaans brandstofverbruik (MPG) | 15/25/18 |
CAN brandstof economie (L / 100 KM) | 16.0 / 9.5 / 13.0 |
Startprijs (USD) | $ 102.025 (incl. Dest.) |
Geteste prijs (USD) | $ 112.020 (geschatte, incl. Dest.) |
Startprijs (CAD) | $ 124.595 (incl. Dest.) |
Geteste prijs (CAD) | $ 125.245 (incl. Dest.) |
Een motor die zo goed is, verdient zijn eigen subrubriek
Elke twijfel dat Lexus geen motoren zou kunnen bouwen die vergelijkbaar zijn met de groten van Ferrari, BMW en Alfa Romeo, had tien jaar geleden door de LFA moeten worden uitgebannen. Dat was echter een auto met een beperkte productie – voor degenen die niet overtuigd zijn, is er de LC.
De 5.0 liter V8 doet natuurlijk zijn plicht in andere Lexus-modellen, namelijk het F-model van de RC en GS. Geen van beide heeft echter het vermogen om het achtpotige sans-dak te horen. Het is echt episch, de lucht uit elkaar scheuren met elke steek van het gaspedaal. Zonder turbo’s is de gasrespons scherp, hoewel u de op het dashboard gemonteerde keuzeschakelaar van de LC naar Sport + wilt draaien voor de beste resultaten. Het is ook allemaal natuurlijk: er komt geen kunstmatig geluid binnen via de luidsprekers.
Lexus biedt maar één transmissie met deze motor, een auto met 10 versnellingen. In de handmatige modus reageert hij snel op opschakelen, maar aarzelt hij meer wanneer hij weer naar beneden gaat. De aluminium schakelpaddles voelen heerlijk aan en zijn groot genoeg om ze nooit uit het oog te verliezen.
Van achter het stuur herinnert de LC u er zelden aan dat hij zonder dak rondrent. De grote coupé voelt structureel stijf aan, met alleen de absoluut ruigste wegen die hem bijna van streek maken. Lexus heeft de ophanging voor de cabriolet aangepast, die weegt maar liefst 2.060 kg. Het is meer compliant – passend voor een droptop – maar gaat nooit over in slordigheid. Een differentieel met beperkte slip zorgt ervoor dat dat heerlijke geluid ook in voorwaartse beweging wordt omgezet.
Cruiser buitengewoon
Om niet te worden overtroffen, is het interieur van Toasted Caramel net zo indrukwekkend en wenselijk als het high-fashion exterieur van de LC. Het warme leer bedekt bijna elk oppervlak, met ingewikkelde stiksels over de stoelen en deurpanelen. Het dashboard loopt over in de deuren, waar het ontwerp zich omwikkelt met die rudimentaire achterstoelen. (Ze zijn echt meer extra opslag dan wat dan ook.) Het is bijna organisch in zijn ontwerp en weelderig als elke andere droptop die er is.
Cruisend met de kap naar beneden, handhaaft de LC de ingestelde binnentemperatuur, zelfs als de buitenlucht kouder wordt. Nekverwarmers helpen ook. Het windgeruis is nauwelijks een probleem: we kunnen nog steeds chatten op snelwegsnelheden zonder onze toevlucht te nemen tot schreeuwen.
Uiteindelijk komt de weekendregen. De bovenkant van de LC kan werken met snelheden tot 31 mph (50 km / u), wat betekent dat we slechts 16 seconden nodig hebben voordat we ons omhullen in het comfort van vier lagen. Met het dak stevig op zijn plaats, kunnen we echt genieten van de heldere geluiden van het Mark Levinson-geluidssysteem met 13 luidsprekers. We hebben echter geen cd’s meegenomen …
Een cd-speler is niet het enige ouderwetse stukje techniek in de LC. Hij is uitgerust met het Lexus Remote Touch-infotainmentcontrolesysteem en is hier net zo onhandig en storend als elders in de line-up. Het is al erg genoeg dat mijn wederhelft gewoon zijn toevlucht neemt tot het gebruik van mijn bedrade telefoon voor bediening.
Beter kuipen is de lijst met veiligheidsondersteuning. De LC is voorzien van Lexus Safety System Plus, dat de gebruikelijke automatische noodremfunctie met voetgangersdetectie, rijstrookassistent, rijstrookvertrekwaarschuwing en adaptieve cruisecontrol omvat. Onze tester heeft ook een head-updisplay.