De toekomst van banen en onderwijs! De wereld van werk is al geruime tijd aan het veranderen, met een einde aan het idee van banen voor het leven en het ontstaan van de kluseconomie. Maar net als op elk ander gebied waar digitale transformatie aan de gang is, hebben de gebeurtenissen van 2020 het tempo van deze verandering drastisch versneld.
De Internationale Arbeidsorganisatie schat dat bijna 300 miljoen banen op het spel staan als gevolg van de coronaviruspandemie. Van degenen die verloren gaan, komt bijna 40% niet terug. Volgens onderzoek van de Universiteit van Chicago zullen ze worden vervangen door automatisering om het werk veiliger en efficiënter te laten verlopen. Vooral de zogenaamde “frontlinie”-banen lopen gevaar – klantenservice, kassiers, winkelbediende en openbaar vervoer zijn slechts enkele voorbeelden. Maar geen enkel beroep of beroep is helemaal toekomstbestendig. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) kunnen zelfs taken die voorheen voorbehouden waren aan hoogopgeleide artsen en advocaten, zoals het diagnosticeren van ziekten op basis van medische beelden of het bekijken van juridische casussen, nu door machines worden uitgevoerd.
Tegelijkertijd constateert het World Economic Forum in zijn Future of Jobs-rapport 2020 dat 94% van de bedrijven in het VK de digitalisering van hun activiteiten zal versnellen als gevolg van de pandemie, en 91% zegt dat ze meer zullen bieden flexibiliteit rondom thuiswerken of werken op afstand.
Als je nu een opleiding volgt of een opleiding volgt, ontstaat er een dilemma. Vergeet het ouderwetse concept van een “baan voor het leven”, waarvan we allemaal weten dat het dood is – maar zullen de vaardigheden die je nu leert nog relevant zijn tegen de tijd dat je afstudeert?
Eén ding is zeker: we gaan een tijdperk in waarin onderwijs levenslang is. Met de snelheid van verandering van vandaag zijn er steeds minder carrières waarin je kunt verwachten dat de kennis die je op school of universiteit opdoet om je door te werken tot aan je pensioen.
“Omdat mensen hun baan niet opzeggen om twee of drie jaar terug naar de campus te gaan om een diploma te halen, kunnen ze het zich niet veroorloven om uit de werkplek die lang duurt en hun gezinnen verhuizen. Er zullen veel flexibelere, hapklare modulaire certificaatprogramma’s zijn die optellen tot diploma’s, en het is iets dat mensen zullen ervaren in de loop van hun loopbaan”, zegt Maggioncalda.
Dit alles sluit mooi aan bij de groeiende eisen die de industrie stelt aan werknemers die zich continu kunnen bijscholen om gelijke tred te houden met technologische veranderingen. Het zou kunnen leiden tot het einde van het traditionele model waarin onze status als student vervalt naarmate we volwassen worden en gaan werken.
In plaats van simpelweg af te studeren en afscheid te nemen van hun colleges terwijl ze hun baretten naar de hemel gooien, kunnen studenten een levenslange relatie krijgen met hun favoriete onderwijsaanbieders, een abonnement betalen om ingeschreven te blijven en in staat zijn om voor onbepaalde tijd door te leren.
“je krijgt micro-referenties en rondt je portfolio af. Dit creëert een geweldige kans voor het hoger onderwijs.”
Persoonlijk denk ik dat dit allemaal wijst op een opwindende toekomst waarin barrières voor onderwijs worden weggenomen en mensen niet langer worden geblokkeerd om te studeren omdat ze ook een baan moeten behouden, of gewoon omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om te verhuizen weg om aan een universitaire opleiding te beginnen.
Nu werken op afstand steeds gebruikelijker wordt, zullen factoren zoals waar we toevallig opgroeien, of waar we ons willen vestigen en gezinnen willen stichten, onze ambities voor carrières en onderwijs niet langer beperken. Dit zou kunnen leiden tot een “democratisering van het onderwijs”, met lagere kosten voor de leerling, aangezien werkgevers bereidwillig de rekening oppakken voor degenen die laten zien dat ze hun vaardigheden voortdurend kunnen verbeteren.
Als de wereld verandert, verandert ook het onderwijs. Sobere schoollokalen en de academische wereld met ivoren toren zijn overblijfselen van de vorige eeuw. Hoewel formele kwalificaties en graden waarschijnlijk niet snel zullen verdwijnen, zal de manier waarop ze over tien jaar worden afgeleverd waarschijnlijk heel anders zijn dan vandaag, en ideeën zoals modulaire, levenslang leren en instapcertificaten zijn een goede indicatie van de richting waarin de zaken gaan.
Je kunt mijn gesprek met Jeff Maggioncalda volledig bekijken, waar we onder andere ook de impact van Covid-19 op het opbouwen van bedrijfsculturen en de implicaties van het steeds meer geglobaliseerde, afgelegen personeelsbestand bespreken