Met jouw reisverslag help je toekomstige reizigers om de juiste bestemming en accommodatie te kiezen. Dus of je nu van plan bent om een professionele reisreview te schrijven voor een publicatie, of je schrijft een consumentenreisreview om in te dienen bij een van de populaire reisbeoordelingssites, volg onderstaande eenvoudige stappen. Zo schrijf je een goede reisrecensie en hopelijk geen slechte…
Stap 1: Doe je huiswerk
Onderzoek je bestemming van tevoren. Vorm een algemeen beeld van de indeling van de accommodatie en/of het gebied dat je gaat bezoeken. Maak jezelf vertrouwd met de geschiedenis van je locatie. Neem ten minste drie weken voor je bezoek contact op met het plaatselijke VVV-kantoor oftewel toeristisch bureau en vraag hen om je een persmap te sturen met bijvoorbeeld lokale en regionale kaarten, brochures en een reisgids, Dat zal je helpen bij je onderzoek.
Stap 2: Maak aantekeningen
Noteer zinvolle ervaringen of beschrijvingen die je anders misschien vergeet wanneer je (achteraf) begint te schrijven. Het lijkt misschien een beetje onnatuurlijk om notities te maken tijdens een ontspannen vakantie, maar deze notities zullen zeer waardevol zijn wanneer je je recensie echt gaat schrijven. Zelfs als je slechts een paar sleutelwoorden noteert, zal dit je helpen om details te onthouden die onmisbaar zijn voor in je reisrecensie.
Aandachtspunten reisrecensie accommodatie
Let bij ook bij de beste accommodaties bijvoorbeeld op deze punten:
- Inchecken: begroeting en welkom. Zijn je reserveringen en speciale verzoeken in orde? Als de accommodatie groot is, krijg je een plattegrond of een rondleiding aangeboden?
- Faciliteiten: zijn deze schoon en goed onderhouden? Modern of verouderd? Denk aan de fitnessruimte, zwembad, bars, restaurants, gemeenschappelijke ruimtes en
- Kamer(s): komt de kamer overeen met de foto’s en beschrijving zoals je verwachtte? Welke voorzieningen zijn er op de kamer?
- Uitchecken: Verliep het uitchecken probleemloos en waren alle kosten correct geregistreerd?
Stap 3: Regel een rondleiding
Regel voor je bezoek als een rondleiding door het pand of de bestemming wanneer je aankomt. Als je een hotel of andere accommodatie bezoekt, vraag dan of je verschillende kamertypes kunt zien als de kamers leeg zijn.
Stap 4: Neem foto’s
Foto’s zijn niet alleen goed voor je uw beoordeling en leveren een rijke inhoud op. Het achteraf bekijken van de foto’s kan je helpen om details te herinneren wanneer je je beoordeling aan het schrijven bent. Als je je beoordeling op een site voor reisbeoordelingen plaatst, upload dan foto’s en plaats ze samen met je beoordeling.
Stap 5: Stel het niet uit
Schrijf de recensie snel na je vakantie of bezoek, ook al is het maar een kladje om je gedachten op papier te zetten. Je kunt het later altijd nog bijschaven. Als je het schrijven van je reisverslag uitstelt, zal je details weglaten die je recensie minder interessant maken.
Stap 6: Laat het publiceren
Stuur je recensie naar, of zet ‘m op, de juiste media (krant, tijdschrift, of online publicatie). Als je je beoordeling indient als consument, in plaats van als professionele reisschrijver, kies dan voor gerenommeerde sites van hoge kwaliteit. TripAdvisor is bijvoorbeeld erg populair onder consumenten en biedt zulke inhoudelijke reisbeoordelingen.
Stap 7: Opvolgen
Zodra de recensie of het artikel is gepubliceerd, laat het bedrijf dan weten dat je het hebt gepubliceerd. Dit is vooral belangrijk als de recensie lovend is of als je problemen ondervond tijdens je bezoek. Het bedrijf verdient het om te weten dat je een recensie hebt geschreven, vooral een negatieve, en kan een gesprek met jou over de bijzonderheden op prijs stellen. Het kan ook worden gebruikt als een instrument om processen en bedrijf te verbeteren. Een neutrale en eerlijke beoordeling is van cruciaal belang voor deze beide doelstellingen.
Laatste tips om en goede reisrecensie te schrijven
Weersta de neiging om sarcastisch, onbeleefd of overdreven kritisch te zijn maar schrijf een recensie die een grote aantrekkingskracht zal hebben. Behandel een grote verscheidenheid aan reiscategorieën in je recensie om een breder publiek aan te spreken.