Er zijn veel verschillende soorten webdesign, van webontwerpen die zijn gebouwd met behulp van websitesjablonen en ‘bouw je eigen’ toepassingen voor het bouwen van websites tot webontwerpen met complexe inhoud en e-commerce, zoals die worden gebruikt door grote merknamen zoals Amazon, eBay en Tesco. Sommige bedrijven, zelfs enkele grote bedrijven, hebben onprofessioneel ogende en slecht ontworpen websites. Sommige hebben geweldig uitziende websites, maar vanwege hun hoge grafische inhoud en minimale tekstinhoud kan het lang duren om te laden, zijn ze niet gebruiksvriendelijk en bieden ze niet wat de bezoeker wil.
Hoe maak je een goed webdesign?
Goed website-ontwerp
Hoewel veel aspecten van website-ontwerp van site tot site verschillen, blijven veel dingen hetzelfde op de meeste websites op internet. Het meest opvallend is de navigatie of het menu. De manier waarop het menu van een website werkt en eruitziet, is erg belangrijk, omdat bezoekers van een website uiteindelijk op zoek zijn naar bepaalde criteria die ervoor zorgen dat ze blijven en communiceren of vertrekken. Dit vermogen van een website om bezoekers geïnteresseerd te houden, wordt soms plakkerigheid genoemd. Bezoekers willen een visueel aantrekkelijke beleving, maar misschien nog wel belangrijker: ‘gebruiksgemak’. Gebruiksvriendelijkheid van de website is een belangrijke factor voor websites die willen dat hun bezoekers blijven hangen, een aanvraag indienen en uiteindelijk een transactie voltooien en een product of dienst bestellen.
Eenvoudig te gebruiken webdesign
Internetgebruikers geven de voorkeur aan gebruiksvriendelijke websites, omdat ze niet elke keer dat ze een nieuwe vinden, willen leren hoe ze een website moeten gebruiken. Ze zouden een website moeten kunnen gebruiken na slechts een paar seconden rondkijken op een startpagina, meer en ze zullen vertrekken en ergens anders bladeren. De behoefte aan snelle gebruikersinteractie is van vitaal belang en daarom is het hebben van een snel ladende website ook belangrijk om een website te laten slagen. Zelfs met snellere internetverbindingen zoals breedband, willen internetgebruikers niet wachten.
Stel je voor, als je naar een winkel in de hoofdstraat gaat en 5 minuten totaal genegeerd wordt door winkelbedienden aan de balie, zelfs nadat je duidelijk hebt gemaakt dat je hulp wilt. Er is hier een correlatie met hoe een internetgebruiker zich voelt, wanneer hij op een website komt die slecht is ontworpen, moeilijk te gebruiken, onvriendelijk en traag te laden is. Ervoor zorgen dat een website goed doordacht en ontworpen is met de gebruiker in gedachten, de unieke verkoopargumenten van een bedrijf weergeeft binnen gemakkelijk herkenbare opvallende oproepen tot actie en een duidelijk, gebruiksvriendelijk menu heeft, is de sleutel tot het succes ervan.
Flash-webdesign
Met recente ontwikkelingen op het gebied van webdesign, zoals de introductie van Flash-animatie en high-definition video-inhoud, zijn er indrukwekkende websites gemaakt om te profiteren van veel hogere niveaus van visuele effecten en interactie. Aan dit ‘high-end’ webdesign hangt echter een prijskaartje, en vaker wel dan niet, zijn webdesigns die sterk afhankelijk zijn van Flash-inhoud vaak belachelijk traag om te laden. Ze hebben vaak een voortgangsbalk, die langzaam door de webbrowser gaat om aan te geven wanneer de website klaar is met laden.
Dit lijkt veel op de voortgangsbalken die u misschien kent als u videobewerkings- of 3D-renderingsoftware gebruikt, of als u gameconsoles gebruikt waar ze worden weergegeven terwijl u wacht tot games zijn geladen. Internetgebruikers willen over het algemeen geen 3 tot 5 minuten wachten voordat een webpagina is geladen, zelfs als deze afbeeldingen, animaties of video’s met een hoge resolutie bevat. Ze willen snelle websites met informatieve inhoud. Als ze een animatie of video wilden kijken, keken ze tv.
Goed Flash-webdesign
Dit wil niet zeggen dat Flash-animatie slecht nieuws is en niet mag worden gebruikt in webdesign. Als het subtiel en in kleine hoeveelheden wordt gebruikt, kan het een website visueel aantrekkelijker maken zonder de laadtijd te veel te vertragen. Geschikte toepassingen voor Flash-animatie in webdesign zijn zaken als; Flash banner advertenties, Flash video en interactieve Flash formulieren voor online vragenlijsten of bedrijfspresentaties.
Flash gebruiken voor een heel website-ontwerp is echter niet zo’n goed idee. Het vertraagt de gebruikerservaring omdat ze moeten wachten tot elementen ervan zijn geladen. Bovendien gebruiken sites die volledig in Flash zijn ontwikkeld, vaak onbekende menustructuren en functies. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers die gewoon snel willen communiceren met de website en niet versteld willen staan van de manier waarop het menu animeert. Alleen omdat u deze dingen in Flash kunt doen, betekent dit niet dat ze in de echte wereld ook echt werken. Ze zien er misschien mooi uit, maar als ze niet functioneel zijn en alleen de bezoeker irriteren, hebben ze geen echte waarde.
Flash-webdesign en SEO
Een ander argument tegen het gebruik van Flash om een hele website te maken, is dat het de effectiviteit van de zoekmachineoptimalisatie van uw websites drastisch vermindert. Flash-webontwerpen bestaan uit één hoofdbestand binnen een webpagina die zoekmachines moeilijk kunnen indexeren. Dit komt omdat de tekst erin meestal grafische tekst is en daarom meestal niet toegankelijk is voor zoekmachines. Sommige recente ontwikkelingen maken het mogelijk dat wat tekst wordt weergegeven voor zoekmachines in Flash-websites, maar dit is lang niet zo effectief als tekstinhoud op traditionele HTML-gebaseerde websites.
Schrijf Flash niet af in webdesign
Hoewel Flash zijn beperkingen heeft, heeft het ook zijn goede punten als het correct wordt gebruikt. Bijvoorbeeld; Flash-animatie is meestal kleiner in bestandsgrootte dan traditionele gif-animatie en vanwege de manier waarop het is gemaakt, verloopt de animatie ook vloeiender dan gif-animatie. Dit gezegd hebbende, zou ik aanraden om alleen Flash te gebruiken in kleine gebieden binnen een site als aanvulling op andere afbeeldingen die deel uitmaken van het algehele ontwerp. Het vinden van een balans tussen minimale grafische elementen, beeldmateriaal, Flash en kwalitatief goede informatieve tekst is de sleutel tot een succesvolle gebruiksvriendelijke website. Dit wil niet zeggen dat webdesign saai hoeft te zijn. Door samen te werken met hoogwaardige webdesignbedrijven is er geen reden waarom u geen visueel opwindende, goed ontworpen, gebruiksvriendelijke en succesvolle website zou kunnen hebben.
Visueel stimulerend webdesign
Wanneer bezoekers voor het eerst op een website aankomen, willen ze onder de indruk zijn van en betrokken zijn bij wat de website te bieden heeft. Dit wordt bepaald door de manier waarop de webdesigner de inhoud, tekst, afbeeldingen en functies van de website heeft ingedeeld. Elementen zoals beeld, tekst, afbeeldingen, flash en video zodanig rangschikken dat de bezoeker geïnteresseerd blijft in de website, is de sleutel tot goed webdesign. Als een website een slecht ontwerp heeft en niet de aandacht van de bezoeker trekt in de eerste paar seconden, dan kan het wel eens worden afgedaan als de zoveelste doorsnee website. Dit betekent uiteindelijk dat de bezoeker ergens anders heen gaat om zijn tijd en, belangrijker nog, geld door te brengen.
Goede lay-out voor webdesign
Er wordt veel tijd en geld besteed om ervoor te zorgen dat de juiste elementen van websites op de juiste plaatsen worden gepositioneerd. Bedrijven besteden veel geld aan onderzoek naar hoe internetgebruikers hun websites gebruiken. Dit soort onderzoek laat zien waar de ogen van hun bezoekers zich het meest op concentreren, op welke elementen van de website ze het eerst klikken en in het algemeen hoe ze omgaan met en gebruik maken van hun websites. De meeste internetgebruikers zullen voornamelijk vanaf de linkerbovenhoek over de pagina kijken, of langs de linkerkant van de webpagina via een internetbrowser via een computer, mobiele telefoon of tv-toestel.
Ik zou een gok wagen, dat ze op zoek zijn naar de naam of het logo van het bedrijf, hun belangrijkste verkoopargumenten of slogans en dan wat de website te bieden heeft in termen van wat er in het menu staat. Waarna hun ogen waarschijnlijk over de pagina-inhoud worden getrokken en naar de rechterkant. Succesvol webdesign houdt hier meestal rekening mee en zal uiteindelijk van invloed zijn op de manier waarop een website eruitziet.
Er zijn natuurlijk nogal bekende uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld een vrij bekende zoekmachine heeft een webdesign dat heel anders is. De belangrijkste focus en kernfunctionaliteit in hun webontwerp bevindt zich precies in het midden van de pagina. Dit is echter geen gewone website met tientallen of zelfs honderden pagina’s met producten en diensten om weer te geven, de belangrijkste focus is het herkenbare logo en natuurlijk het zoekvak. Het heeft echter wel een klein minimaal menu aan de bovenkant van het webontwerp, dat van links naar rechts loopt. Dus zelfs zij hebben een deel van het onderzoek naar de gewoonten van internetgebruikers overgenomen. Als u na het lezen van dit artikel naar websites gaat kijken, kan ik u garanderen dat de meeste webontwerpen die u zult zien, een menu aan de linkerkant hebben en een gedefinieerde kopbalk met een bedrijfslogo en slogan eroverheen.