Influencer-marketing
First thing’s first – Wat is precies een influencer?
Een influencer is iemand met een relatief grote online aanhang, waaronder. Bekende beroemdheden zoals Emma Watson. Niche-beroemdheden zoals wereldkampioen schaken Magnus Carlsen. Experts uit de sector en autoriteiten, zoals digitale marketingexpert Neil Patel. Micro-influencers (die met minder dan 100.000 volgers) zoals milieuactiviste Elizabeth Couse.
wat is influencermarketing?
Influencer marketing is het proces van samenwerken met influencers om een product of dienst te promoten bij hun online volgers. Dit merk voor voedingssupplementen werkt samen met influencers om hun doelgroep van jonge, modieuze, gezondheidsbewuste vrouwen te bereiken. Hier promoot influencer Meredith Foster Vital Proteins op haar Instagram-account. Vóór internetmarketing was influencermarketing alleen beschikbaar voor grote merken die het zich konden veroorloven om met bekende beroemdheden te werken.
Maar nu kan iedereen aan influencer marketing doen.
Influence.co ontdekte zelfs dat micro-influencers met 2.000 tot 100.000 volgers gemiddeld tussen de $ 137 en $ 258 per Instagram-post in rekening brengen. Onthoud dat dit gemiddeld is – wat betekent dat sommigen slechts $ 50 in rekening brengen, en veel anderen zullen uw product graag promoten in ruil voor een gratis monster. Als alternatief zullen veel bedrijven ervoor kiezen om de influencer een deel van de omzet die ze produceren te betalen – dit wordt affiliate marketing genoemd (wat we in de volgende sectie zullen bespreken).
Wil je het beste deel weten?
Micro-influencers presteren zelfs beter dan grote beroemdheden. Uit een onderzoek van Collective Bias bleek dat slechts drie procent van de consumenten wordt beïnvloed door aanbevelingen van beroemdheden bij hun aankoopbeslissingen, terwijl 30 procent van de consumenten waarschijnlijk een product koopt dat wordt aanbevolen door een niet-beroemde blogger.