Hoe klantbeoordelingen consumenten beïnvloeden

Hoe klantbeoordelingen consumenten beïnvloeden

Reviews maken het verschil. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze een hoofdrol spelen in de klantreis. Vraag je je af ​hoeveel invloed klantbeoordelingen dan wel hebben op aankoopbeslissingen? Ga dan eerst even zitten… Volgens een recent onderzoek van Dixa leest 93% van de klanten online beoordelingen voordat ze een aankoop doen, waarbij 47% een positieve ervaring deelt en een opvallende 95% schreeuwt een negatieve ervaring van de daken! Ontdek hier we keuzes maken als consument aan de hand van klantbeoordelingen en doe er ook zeker ook als ondernemer je voordeel mee.

Details tellen in klantbeoordelingen

Uit onderzoek gepubliceerd door Fan & Fuel blijkt dat consumenten niet alleen recensies over producten en diensten willen zien, maar dat ze ook op zoek zijn naar de kleinste details in klantrecensies. Zo zijn consumenten geïnteresseerd in:

  • de ervaringen en problemen die klanten hebben gehad;
  • hoe er op klachten is gereageerd;
  • of het product of de dienst inderdaad de beste keuze is omdat het beloften waar maakt;
  • 97% Van de deelnemers geeft aan dat klantrecensies een rol spelen bij hun aankoopbeslissingen. En 92% van de consumenten aarzelt om een ​​aankoop te doen als er geen klantbeoordelingen zijn!

Drie voorbeelden van de invloed van reviews

Het behoeft dus geen betoog dat klantbeoordelingen erg belangrijk zijn. Maar hoe beïnvloeden ze aankoopbeslissingen precies? Hier zijn 3 concrete voorbeelden:

  1. 79% van de klanten hecht evenveel waarde aan online beoordelingen als aan persoonlijke aanbevelingen.

Mond-tot-mondreclame is altijd een kritische overweging geweest als het gaat om de geloofwaardigheid van een bedrijf. Echter, met de wijdverbreide toegankelijkheid van internet en het groeiende belang van e-commerce, zijn online beoordelingen nu net zo geloofwaardig als een persoonlijke aanbeveling van iemand die je kent. Het belangrijkste om te onthouden is dat consumenten een recensie zullen vertrouwen die zowel van hoge kwaliteit als authentiek is. Als het spam-achtig of betaald lijkt, heeft het waarschijnlijk het tegenovergestelde effect en schrikt het klanten af.

  1. Klantbeoordelingen zorgen gemiddeld voor een stijging van 18% in de verkoop.

Klanten kopen eerder van een website met klantrecensies dan van een website die dat niet heeft. Het weergeven van reviews op een website geeft potentiële klanten meer vertrouwen in hun aankoopbeslissingen en vermindert twijfels, wat leidt tot een hogere verkoop. Het kan ook helpen de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het merk te versterken. Dit alles resulteert in meer omzet die voortkomt uit een toename van:

  1. de conversieratio
  2. het bezoekersretourpercentage en
  3. de gemiddelde ordergrootte.

 

3. 86% van de mensen aarzelt om zaken te doen met een bedrijf als het negatieve online reviews heeft.

Ongunstige beoordelingen hebben een negatieve invloed op het bedrijf. Een slechte recensie geeft een slecht beeld van de kwaliteit en betrouwbaarheid van het product of de dienst. Maar ook het volledige ontbreken van negatieve recensies op een product- of servicepagina zal de geloofwaardigheid verminderen! Door alle positieve recensies lijkt het alsof de hele pagina niet authentiek is, terwijl een of twee kleine negatieve recensies juist benadrukken dat je een echt bedrijf bent. Niemand is tenslotte perfect, en dat geldt ook voor bedrijven.

Beschouw de minder wenselijke beoordelingen als een kans om de klantenservicevaardigheden te laten schitteren en let hier als consument ook op. Als de problemen in negatieve klantrecensies helder worden opgelost, kan dit uiteindelijk een positief effect hebben op potentiële klanten, omdat het laat zien dat het bedrijf om de klanten geeft. Als men ze echter onbeantwoord laat, zal dit de reputatie en klantrelatie alleen maar schaden.

Klantbeoordelingen van de mondige consument

Kortom, beoordelingen zijn een belangrijke beslissende factor voor veel klanten die online kopen. Beoordelingen helpen bij het opbouwen van vertrouwen tussen de klant en het bedrijf. Een groot aantal beoordelingen in combinatie met goede recensies helpt om direct vertrouwen op te bouwen dat uiteindelijk toevallige online bezoekers zal omzetten in daadwerkelijk betalende klanten. Leve de klantenservice!

 

(Foto klantbeoordelingen van Towfiqu barbhuiya via Pexels)

Verwant Bericht

Bedrijfsoptimalisatie door technologische ontwikkelingen

Bedrijfsoptimalisatie door technologische ontwikkelingen

In onze moderne wereld is technologie onmisbaar voor bedrijven. Het beïnvloedt bijna elk aspect van de bedrijfsvoering. Van het beheren van…
Waarom jouw bedrijf niet meer zonder goede vindbaarheid kan bestaan

Waarom jouw bedrijf niet meer zonder goede vindbaarheid kan…

In de digitale wereld van vandaag is online vindbaarheid cruciaal voor elk bedrijf. Je klanten zijn online en dat is waar…
Praktische wasmanden kopen? Zo pak je het goed aan

Praktische wasmanden kopen? Zo pak je het goed aan

Heb je genoeg van die rondslingerende was? Wil je wasmanden die praktisch, esthetisch en betaalbaar zijn? Dan kan een wasmand een…

Leave a Reply